Rad nedjeljom i njegov društveno - religijski aspekt

 

Aktualnu temu rada nedjeljom moguće je promatrati iz dvije perspektive; ekonomske i društveno-religijske. Za potrebe ovoga rada fokus će se staviti na društveno-religijski aspekt uz manji spomen ekonomskog. Jedno bez drugog, naime, nemoguće je analizirati i afirmirati, odnosno demantirati.

Nedjelja je, u kršćanskoj tradiciji, Dan Gospodnji; dan za odmor i druženje s obitelji. Ukoliko bi se riječ nedjelja rastavila dobilo bi se ne-djelja, odnosno pojam koji označava dan ne-rada. S tim u vezi, ponedjeljak bi značio dan poslije dana ne-rada što je sukladno formi južnoslavenskih jezika, a što seže još do vremena Antike i ondašnjih značenja sedmodnevnog tjedna.

Kada bi se kontekst rada nedjeljom proširio i upotpunio antiobiteljskim politikama na tlu Europe zašlo bi se u temu kojoj nema kraja. Stoga, nastojat će se u ovome radu ostati tek na vrhu sante leda.

Pitanja koja je potrebno postaviti na početku su sljedeća: Kako bi bilo kada nedjeljom apsolutno ništa ne bi radilo? Zašto je upravo nedjelja ključna kao neradni dan? Kakva je korelacija između neradne nedjelje i psiho-fizičkog zdravlja zaposlenika? Koje europske zemlje mogu biti primjeri? Kakve su ekonomske koristi od radne nedjelje? Koliki je udio radnika koji imaju obitelj? Smiju li interesne skupine kapitala biti ispred prava radnika i obitelji?

Nemoguće je, naime, da nedjeljom ne radi apsolutno ništa. Sigurno je da ne bi bilo poželjno da nedjeljom ne rade doktori, ljekarne, vatrogasci, policija, vojska itd. Imajući navedeno u vidu, raspravu o neradnoj nedjelji treba usmjeriti prema konstruktivnoj raspravi uz postavljeno načelo ili mjerilo rasprave. Neka ovdje načelo bude sljedeće: pravo na neradnu nedjelju pripada svakome, ali iznimna su ona zanimanja koja su poziv osobi da skrbi o tuđem životu. Takvo je načelo moguće prepoznati u nastojanjima Vlade Republike Hrvatske kada su pravo na neradnu nedjelju za sada priskrbili radnicima u trgovinama, odnosno kada donijeli odluku o uvećanjima cijene sata rada za rad nedjeljom i praznicima. Čime, naravno, najviše koristi imaju (ili bi trebali imati) upravo medicinsko osoblje i sektori zaduženi za društvenu sigurnost.

Mnoga su pitanja o opravdanosti neradne nedjelje i valjanosti argumenta o korisnosti iste za psiho-fizičko zdravlje radnika. Ovdje se može navesti primjer SAD-a. Podatci iz 2019. godine pokazuju da je u SAD-u 328 milijuna ljudi. Interesantno je stoga spomenuti kako u SAD-u 2020. godine postoji 83,68 milijuna obitelji[1], od čega je prema statistikama prosječni broj ljudi po obitelji 3,15[2]. Dakle, zaključak je da je broj onih ljudi koji žive u obitelji 263,592 milijuna. Ostatak broja stanovništva se dijeli na samce, samohrane majke, samohrane očeve i dr.

Primjer SAD-a jasno pokazuje kako bi odluka o neradnoj nedjelji utjecala na više od 70% stanovništva, ako se govori samo o onima koji žive u obiteljima. To potvrđuje i podatak Ministarstvo rada SAD-a[3] koji navodi da u 2020. godini 78,2% obitelji sa barem jednim zaposlenim članom, odnosno 45,5% obitelji iz kojih su zaposleni muž i žena. Tako, naime, slobodna nedjelja koristi duhovnom uzdizanju osobe i druženju s obitelji. Kako je moguće da se obitelj više druži nedjeljom može se odrediti prema slobodnom vremenu djece koja nedjeljom obično nemaju posebnih obaveza, a to slobodno vrijeme mogu ispuniti roditelji koji na taj način odgajaju budućnost.

Profitabilnost nedjelje se, naime, ne čini dovoljna da bi ostala radna u područjima interesnih skupina kapitala. Svijet je u svome globalizacijskom procesu sve podredio uvjetima profita, što znači samo jedno – iskorištavanje radnika. Dakle, skupine kapitala nemaju pravo, moralno ni etičko, prioritizirati interes profita nad interes i pravo radnika na njegov odmor.

Mentalitet se, dragi moj čitatelju, promijenio. Današnje društvo govori: „Napredak“, „Profit“, „Tehnologija“, „Uspjeh“. Sve je to varka. Ovim se pojmovima uništio pretpolitički temelj civilizacije – obitelj. Zapad više ne vrednuje obitelj, a ni čovjeka kao takvog. Potvrde vrijednosti čovjeka više se ne nalaze u čovjekovu dostojanstvu već u njegovu uspjehu i količinskom imanju nečega. No, dobra je vijest da svako zlo ne traje vječno. „Može kako hoće, ali ne i dokle hoće.“ stara je poslovica koja će potvrditi iznesene riječi. Dolazimo do prekretnice koja se pojavila upravo zbog prevelikog iskorištavanja čovjeka i preuzimanja uloge Boga od strane oholih i pohlepnih ljudi. Na malim je ljudima da se odluče, ne za kojekakvu revoluciju, već za razumno prepoznavanje što je potrebno čovjeku da ostane čovjek. Potrebno je raditi i dati caru carevo, ali isto tako je potrebno duhovno obogaćivanje i dati Bogu ono što Mu pripada. Ne miješajmo nerad s odmorom, jer odmor se podrazumijeva jedino od rada. Stvoreni smo za rad, ali ne i za iskorištavanje. 

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Prihvatljivost javnog svjedočenja vjeroispovijesti

Demografija i popis stanovništva

Vlast u Slavonskom Brodu