Punoća vremena

Čitajući knjigu Pobuna masa od Jose Ortega y Gasseta naišao sam na dio u kojemu se spominje punoća vremena, a po kojemu je istoimeni naslov ovoga rada. Razmišljajući tako o tom dijelu postavljam pitanje: „Živimo li u punoći vremena?“. Živimo li, dragi čitatelju, u vremenu koje je na svomu vrhuncu i koje jedino što može je pasti?

Mnogi autori u području povijesti i sociologije navode kako se u povijesnom kontinuitetu i društvenim previranjima nikada jedno određeno vrijeme, obilježeno raznim elementima duhovne kulture, nije zadržalo u datom obliku. Odnosno, ljudska povijest nikada nije opstala na vrhuncu vremena s bogatom kulturom već se uvijek nastojalo ići korak dalje. Koliko je to dobro moguće je vidjeti ako se za mjerilo uzme tehnološko-znanstveni razvoj.

Današnje se doba naziva modernim. Moderno u smislu onoga što zamjenjuje staro. Čak bi se moglo reći kako današnja duhovna kultura društva smatra da sublimira svaku pojavu svojim osobenjačkim djelovanjem tehnološko-znanstvenog mentaliteta. Vidljivo je to posebno na području bioetike kada se razmatraju pojave poput abortusa, kloniranja, genskog inženjeringa, umjetne oplodnje itd. Koliko je napredno kada se ljudska osoba stvara bez ljubavi? Tvrdnju da se stvara bez ljubavi, odnosno da danas u znanstvenom svijetu ne postoji ljubav prema čovjeku potvrđuje upravo to što postoji genski inženjering. On je, naime, nastao iz sebičnosti. Svatko tko nastoji mijenjati čovjekove genske predispozicije nije sigurno radi dobra tog budućeg čovjeka, već radi nemogućnosti i ne-htijenja nositi se s patnjom koju može taj i takav čovjek donijeti sa sobom u živote drugih.

Kakav je, dakle, napredak da se čovjeka stvara bez ljubavi koja se nalazi u intimi bračne postelje govore dovoljno današnja vremena. Što se može više reći kada svjedočimo sve većem broju izvanbračne djece, maloljetnih trudnoća, pobačajima itd. Sve ono što se nalazilo u intimi bračnog para razvodnjeno je. Razderana je bračna postelja tako što se brak više ne naziva brakom i pravo na nj. polažu i istospolni parovi; djeca u Skandinavskim zemljama nastaju po narudžbi iz prospekta uz surogat majke, jedinstvo obitelji se razjedinilo tako što djecu odgaja država, a oba roditelja moraju raditi kako bi priskrbili dovoljno za osnovne životne potrebe.

Vidiš, dragi čitatelju, mudro nas vodi globalizacija i ekonomski prosperitet. Podredili smo vlastite obitelji novcu i uspjehu. To je danas moderno! A vidjet ćeš, kada globalizacijski proces dosegne svoj vrhunac, to će biti točka društvenog pada.

Stoga, kada je šira slika, pitam ponovno: „Živimo li u punoći vremena?“. Moram ti reći – da. Nalazimo se nadomak vrhuncu. Naša daljnja putanja neće biti jednostavno održavanje stečenog jer je to nemoguće. Bit će samo „život u uvjeravanju, da svaki dan mora ponoviti u svojim bitnim crtama prošli dan, da se napredak sastoji u vječnom napredovanju na putu, jednakom onome , na kojem smo išli.“[1]

Živimo u svijetu zabave i konzumerizma što je očita posljedica društvene anomije. Kada jedna civilizacija počne uživati teško stečene plodove, koji su rezultat rada prošlih generacija, tada nestaje društvena energija i duhovno-moralno propadanje je neizbježno. Događa se ono što je prethodilo padu starog Rima; daju nam „kruha i igara“. Uživa se i istovremeno propada.

 



[1] Gasset, Ortega, 1941. Pobuna masa. Zagreb: Anali naših dana, str. 57.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Prihvatljivost javnog svjedočenja vjeroispovijesti

Demografija i popis stanovništva

Vlast u Slavonskom Brodu